Toimiva keskeytystiedottaminen palvelee asiakkaita ja parantaa verkkoyhtiön palvelua erityisesti poikkeustilanteissa

PKS Sähkönsiirto Oy:llä on käytössä keskeytystiedotusjärjestelmä, joka on osa i4U-tuoteperhettä. PKS Sähkönsiirto nimesi järjestelmän Katkot-palveluksi. Järjestelmän kautta he tiedottavat asiakkaitaan ja sidosryhmiään sähkönjakelua koskevista suunnitelluista huoltokeskeytyksistä sekä häiriön aiheuttamista keskeytyksistä. ”Automaattista häiriötiedotusta on meiltä paljon toivottu ja monetasiakkaat kokevat sen hyödylliseksi. Tiedotuksen kattavuuden varmistamiseksi halusimme avata palvelun kaikille asiakkaillemme automaattisesti”, kertoo käyttöpäällikkö Mikko Leinonen PKS Sähkönsiirrosta.

Katkot-palvelu pääsi käytännön testiin syksyn 2013 aikana, kun voimakkaat myrskyt riepottelivat Suomea. Eino-, Oskari- ja Seija-myrskyt aiheuttivat lukuisia häiriötilanteita. Pahimmillaan järjestelmän nettipalvelussa vieraili yli 20 000 kävijää ja järjestelmä lähetti yli 200 000 häiriötiedotusta yhden päivän aikana. PKS Sähkönsiirron asiakkaat pysyivät tietoisina heitä koskevista sähkökatkoista, sillä keskeytystiedotusjärjestelmä verkkopalveluineen toimi luotettavasti ja todella sujuvasti suuresta häiriömäärästä huolimatta.

Palvelu ja sen toimivuus erityisesti myrskyjen aiheuttamissa poikkeustilanteissa ovat saaneet hyvää palautetta paitsi asiakkailtamme, myös meidän omilta asiantuntijoiltamme.

Keskeytystiedotusjärjestelmä on kustannustehokas, joustava ja nopea väline tiedottaa asiakkaille verkostoon tulevista sekä siellä olevista keskeytyksistä. Järjestelmä on integroitu PKS Sähkönsiirron sähköverkon käytöntukijärjestelmään.

Sähkönjakeluhäiriöissä on erityisen tärkeää saada tarkka tieto häiriöistä ja sen korjausajasta sähkönkäyttäjälle. Tästä syystä PKS Sähkönsiirto avasi kaikille asiakkailleen Katkot-häiriötietopalvelun, jonka avulla asiakkaat saavat omaa sähkönkäyttöpaikkaansa koskevat katkostiedot tekstiviestinä matkapuhelimeensa. Samalla asiakkaat saavat käyttöönsä Katkot-nettipalvelun, johon kirjautumalla näkee oman käyttöpaikan katkoshistorian. Lisäksi asiakas voi valita, haluaako hän häiriötiedotteet mieluummin sähköpostiin vai puhelimeen ja mihin kellonaikaan hän haluaa viestejä vastaanottaa. PKS Sähkönsiirron asiakkaat ovat saaneet palvelun avautumisesta puhelimeensa asiaa koskevan tekstiviestin.

Pidempikestoisia suurhäiriöitä varten PKS Sähkönsiirto avasi lisäksi erityisesti matkapuhelinkäyttöön suunnitellun pelkistetymmän version Katkot-nettipalvelusta osoitteeseen m.katkot.pks.fi, josta tärkeimmät katkostiedot näkyvät hyvin myös hieman hitaammillakin tietoliikenneyhteyksillä.

”Myrskyjen aiheuttamien häiriöiden aikana palvelu on toiminut loistavasti ja pitänyt asiakkaamme tietoisina tilanteesta, jolloin meidän ammattilaisemme ovat pystyneet keskittymään varsinaisten häiriöiden korjaamiseen puhelimeen vastaamisen sijasta. Palvelu ja sen toimivuus erityisesti myrskyjen aiheuttamissa poikkeustilanteissa ovat saaneet hyvää palautetta paitsi asiakkailtamme myös meidän omilta asiantuntijoiltamme”, summaa Leinonen.